Monday, 31 August 2009

H1N1 - Ranked 9th In The World. Proud to be Malaysian?

Pergh... Title bakar habis sempena hari merdeka ni..

But this is true. Based on various statistics, a small country with a quite small population like Malaysia ranked 9th in the world. Jangan cakap Olimpic, Komenwel pon belum tentu boleh dapat ranking macam tu...huhuh...

Refer here

Dari 2547 acara yang dipertandingkan, Malaysia menang 72 emas.. Susah nak percaya...

Memang tak mungkin.. Yang sebenarnya, daripada 2547 orang yang mati sebab H1N1, 72 ialah di Malaysia..

Jumlah kes keseluruhan pula 7066. Dan peratusan kematian per yang dijangkiti ialah 1.02% iaitu 1 orang dalam 98 yang dijangkiti...

Dan setiap hari kes meningkat, kematian pula bertambah...

Dalam kesibukan kebanyakan orang terutama pemimpin negara sibuk melaungkan dan menjenamakan 1 Malaysia yang kononnya 'Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan'. (Walaupun rasa sedikit terkilan tak dapat vote lagu Tomok sebab baru tahu Tomok ada nyanyi lagu 1Malaysia sehari sebelum tarikh tutup sebab tak tau pun rupa2nya kena vote, huhuh)
Pencapaian diutamakan tu dah ada dah, ranked 9th...huhuh
Rakyat diutamakan? Kerajaan Malaysia tak buat apa-apa ke? Sehinggakan kematian semakin bertambah dari sehari ke sehari...

Jangan serkap jarang. Ada initiatif kerajaan seperti INI...

Tapi cukup ke? Kenapa negara maju macam German yang dijangkiti lebih 15000 tapi tak ada seorang pun yang terkorban...

Maa.. Maybe the good thing here I can relieve because Ohno, Yamada, Tegoshi, Ohkura are much safer than me here since Japan's Death Rate per Infection is just only 0.09%. Lol... so don't need much worry...huhuh

Sedangkan kita, semakin bertambah dan rakyatnya macam tak insaf2 dan rasa diri dah selamat sangat...

Kaman Malaysian... INI SERIUS~

16 comments:

  1. terase mcm bace teks ucapan ahli dewan undangan negeri....

    ReplyDelete
  2. pergh...

    tak sangka ada bakat terpendam...

    boleh lawan YB Rizkee...lol

    ReplyDelete
  3. lol...nice..

    mantapkan status gtalk..

    ReplyDelete
  4. btol3. ptt dah 52 taun merdeka,kesedaran pun kne tinggi D:

    ReplyDelete
  5. kan...

    laungan je kuat~

    tapi nan ado...

    ececece...

    ReplyDelete
  6. menurut tokei kedai tu hari atau esok...

    lambat sikit katanya sebab permintaan ramai h1n1...

    lol

    ReplyDelete
  7. wah wah!

    bangganye ayah bace belog n bagi komen 'Hebat anak ayah!'

    ReplyDelete
  8. Bangganya anak ayah bila ayah komen memuji anak ayah ni...

    uwaah~

    (^_^)

    ReplyDelete
  9. Hebat meen dapat kawan yang hebat..

    lol

    ReplyDelete
  10. Hebat sedara aku....hehehe :) ..... tumpang sekaki....

    ReplyDelete
  11. Yeye...

    Semuanya hebat-hebat belaka...

    (-_-)"

    ReplyDelete
  12. saye mmg HEBAT!!
    (ker ko anta sendirik komen tuh anis pakai bapak ko nyer akaun??haha..abeda ko pas ni anis..melagha jer bapak komen)

    ReplyDelete
  13. fad, motif aku nak kena bagi komen gune akaun bapak aku?

    huhuh

    aku ade alibi pukul 1400 tu...

    hahaha

    ReplyDelete