Monday, 5 April 2010

Interview Tips

Memandangkan aku telah kembali menanam anggur di kampung, emak pun selalulah membebel mengambil berat pasal aku lebih-lebih lagi kalau tengok aku hanya bergolek-golek dalam selimut tanpa mendatangkan sebarang hasil. Memang naik lemak dan menyampah dibuatnya.



Mak : Kakteh, kenapa la awak ni tak kerja-kerja lagi. Pergi training sana sini. Interview sana sini.

Hanis : Alaa Mak, janganlah membebel.. Mak patut support dan tolong Kakteh supaya tak berputus asa.

Mak : I wonder what have you done during the interviews?

Hanis : T_T

Mak : Let me help you. Okay, we'll do an interview simulation.

Hanis : Okay, I'll be the interviewer, you'll be the interviewee.

Mak : Let's start.

Hanis : Okay Mrs Wan Abzan, why should I hire you?

Mak : I can do all sorts of job.

Hanis : Like what?

Mak : How can I explain to you if you don't hire me?

Hanis : But then everyone is the same if you said like that.

Mak : Then, what do you expect me to say?

Hanis : Errr.. I mean, what makes you different from other candidates?

Mak : I can do this and that, this and that...

Hanis : What is this and that, this and that?

Mak : I can do AutoCAD, AutoKID and AutoDOG.

Hanis : . . . (-_-)"



*AutoCAD is a design software in engineering.



Interview tips anyone?

8 comments:

  1. HUHUHU...nie interview ngan sape eyhh??

    ReplyDelete
  2. ini main berlakon-lakon interview je dengan mak. huhuh~

    ReplyDelete
  3. autoKID n autoDOG??hahahahahaa..kene amik short course kt sirim lain pulak utk course tu..

    ReplyDelete
  4. Itula pasal. Aku ingat kita blajar inventor kat Sirim dah advance dah..

    Rupenya mak aku lagi advance. Siap ada autoKID ngn AutoDOG. kalah Mr Cher.

    ReplyDelete
  5. ha ha XD
    time ko blaja dlu..mak ko slalu suruh ko balik umah...
    skang neh bile ko da ade kat umah..
    mak ko suruh ko g keje la plak

    anyway, aku tade tips nak bg sbb aku pon fail gak :(

    ReplyDelete
  6. nais one la.
    sempoi gile mak ko...
    da usaha pape yg patut, jgn lupa tawakal je. rezeki x dtg bergolek~ sabar n harapkan yg t0rbaek!

    ReplyDelete
  7. Saa~ tau takpe. Boleh sakit jiwa kot tengok aku bermalas-malasan kat rumah. Huhuh~

    ReplyDelete
  8. Meen~ mak aku memang banyak bakat terpendam yang tak didedahkan lagi. hahaha~

    btw, thanks~

    ReplyDelete